Jumaat, 13 Mac 2015

WAHAI TUALA...

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT MALAM...

Penceritaan tentang tuala untuk malam ini adalah untuk berkongsi kegunaannya pada masa tertentu. Tuala dapat dikelaskan kepada tuala mandian, tuala wanita dan tuala bayi (lampin bayi).

1. Tuala mandian


Tuala mandian sering dijadikan daripada 100% cotton supaya ia mudah menyerap air apabila dilapkan di anggota badan yang basah selepas mandi. Ia juga ada jenis tebal dan gebu. Jadi ia pun mempunyai harga yang berbeza. Harganya dalam lingkungan RM 15 - RM 50. Tetapi kalau dibeli daripada buatan negara China ianya lebih murah berbanding buatan negara lain.

2. Tuala wanita
Kita semua sudah tahu kegunaan tuala in untuk apa? ia digunakan oleh golongan wanita sahaja kerana mereka adalah golongan yang istimewa. Mereka juga telah mendapat cuti untuk beribadat kepada Allah s.w.t. Tuala ini juga terdapat pelbagai jenama yang mempunyai harga yang berbeza. Justeru itu tuala ini tidak dapat digunakan sebagai tuala lap badan selepas mandi.

3. 
Tuala bayi @ lampin bayi sudah jarang lagi digunakan pada masa sekarang ini. Lampin ini digunakan pada masa dahulu kala kerana pada masa itu orang ramai masih miskin dan tidak mempunyai teknologi untuk membuatnya. Jadi penggunaan ini dapat menjimatkan kos kerana hanya perlu membasuhnya selepas digunakan berbanding lampin pakai buang yang perlu dibuang selepas digunakan.

Setakat ini sahaja perkongsian saya.

Sekian, Terima Kasih.

LUQMAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan